Manfaat Musik Bagi Balita

Authors

  • Khairunnisa Risnandar Putri Pendidikan Seni Musik, Fakultas Syariah Dan Hukum Prodi Hukum, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author
  • Achmad Zulfikar Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author

Keywords:

Golden Age, Musik, Balita, Toddler, Music

Abstract

As we know that children under the age of 5 years are an important age for brain development and mindset cultivation, or it can also be called the Golden Age. If the person who plays the role of a person wants their child to become someone who is an expert in music in the future, then parents can develop musical skills at this age. What about children who have numbness in speech, can children who have speech limitations not be able to play music? No, music can be used as an alternative medium in communication. Music also has several benefits for toddlers. Can all types of music be used for education and sharpen intelligence? No, only some types of music can be used for education and sharpening intelligence, and some can even create dependence. Music that can be used for education and media to sharpen human intelligence is music that has a balance of 3 elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Satiadarma, Monty. P. (2002).Terapi Musik. Jakarta: Milenia Populer.

Satyadarma, M. (2004). Cerdas dengan musik. Niaga Swadaya.

Hidayatullah, R. (2020). Pendidikan Musik: Pendekatan Musik Untuk Anak di Era 4.0.

Andaryani, E. T. (2019). Pengaruh Musik Sebagai Moodboster Mahasiswa. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 1(2), 109-115.

Rahman, H. (2021). Musik Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. EDUCHILD (Journal of Early Childhood Education), 1(1), 130-142.

Aulia, A., Diana, D., & Setiawan, D. (2022). Pentingnya Pembelajaran Musik untuk Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 6(1), 160-168.

Wulandari, R. (2021). Profil Lagu untuk Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 70-81.

Halimah, L. (2016). Musik Dalam Pembelajaran. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(2).

Shaleha, R. R. A. (2019). Do re mi: Psikologi, musik, dan budaya. Buletin Psikologi, 27(1), 43-51.

Abrani, Ani. (2008). Peningkatan Kemampuan Berbicara Siswa Tunagrahita Sedang (imbesil) melalui Kegiatan Bernanyi di SLB Amalia Bhakti Kecamatan Conggeang Kabupaten Sumedang.Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia. Skripsi pada UPI Bandung. Tidak Diterbitkan

De l’Etoile, Shannon K. (2010). Neurologic Music Therapy, Music and Medicine, Vol. 2, No. 2, 78-84.

Mareta, Diana. (2002). Pengaruh Kajian Bernyanyi terhadap Penambahan Kosa Kata Bagi Anak Tuna Grahita Ringan di SLB-C jl.Cipaganti Bandung.Skripsi pada Universitas Pendidikan Indonesia. Tidak Diterbitkan

Melyana, Rita. (2009). Proses Pembelajaran Musik bagi Anak Down Syndrome di Taman Musik Dian Indonesia Jakarta.Skripsi pada Universitas Pendidikan Indonesia. Tidak Diterbitkan.

Sheppard, Phillip. (2007). Music Makes Your Child Smarter- Peran Musik dalam Perkembangan Anak.Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama

Downloads

Published

15-12-2024

How to Cite

Putri, K. R., & Siregar, A. Z. . (2024). Manfaat Musik Bagi Balita. Jurnal Sosial Politik Dan Hukum, 1(02), 41-45. https://jurnal.devitara.or.id/index.php/sospol/article/view/127