Optimalisasi Ekonomi Kreatif Dengan Memanfaatkan Belimbing Wuluh Sebagai Penguatan Program Wirausaha MBKM Pada Kelurahan Rabangodu Selatan Kota Bima

Authors

  • Kartin Aprianti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima Author
  • Puji Muniarty Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima Author
  • Mawar Hidayati Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima Author
  • Muhammad Yusuf Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima Author
  • Nurlita Apriyanti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima Author
  • Sahrun Hasan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima Author

Keywords:

creative economy, starfruit, MBKM entrepreneurship program

Abstract

Freedom to Learn Independent Campus (MBKM) Entrepreneurship activities are students' freedom to study outside of higher education. Through collaboration with various universities, students will be involved in entrepreneurial learning which builds entrepreneurial spirit, gains entrepreneurial experience, and improves students' work abilities. The aim of community service activities carried out by KKNT_MBKM STIE BIMA students is to empower the local community by utilizing the local potential of the starfruit plant more optimally. This empowerment is carried out through product innovation in the form of sweets, juice drinks and masks as well as attractive product packaging. The methods used in this service activity are socialization, training and mentoring through the preparation, implementation and monitoring and evaluation stages of activities. This community service activity produces various processed products from the starfruit plant which are packaged firmly and safely with attractive designs.

References

Indrawati, A., & Emawati, H. (2022). Pemberdayaan Food Truck Berbasis Sosial Dan Kewirausahaan Dalam Penguatan Kegiatan MBKM. Ta’awun: Jurnal Pengabdian Kepada Masayarakat, 2(01), 43-49.

Kartika, N. (2024). Penguatan Ekonomi Kreatif Berbasis Potensi Lokal Denganmeningkatkan Jiwa Wirausaha Dalam Pemanfaatan Sumberdaya Manusia Pada Program Wirausaha Merdeka Universitas Muhammadiyah Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Mukhlis, M., Latif, L. A., Tjiroso, B., & Rais, S. (2022). Pelatihan Pembuatan Kemasan Produk Rumahan Bagi Masyarakat Di Desa Toniku. To Maega: Jurnal Pengabdian

Masyarakat, 5(1), 91–98

Nurhayati, N., Angriani, M. R., Wulandari, D. S., & Zuyyina, Z. (2024). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Bantaran Sungai Lulut melalui Pengolahan Hasil Pangan Lokal Belimbing Wuluh dan Pemasarannya. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 9(1), 175-181.

Rahmasari, E. N., & Puspitorini, A. (2020). Pemanfaatan Belimbing Wuluh (Averrhoa Bilimbi L) dan Minyak Zaitun untuk Masker Perawatan Kulit Wajah. JBC: Journal of Beauty and Cosmetology, 2(1), 57-68.

Setiawati, V. R., & Sari, P. (2020). Pengaruh Penambahan Ekstrak Belimbing Wuluh

(Averrhoa Bilimbi L.) Terhadap Karakteristik Fisik, Masa Simpan, Dan Organoleptik Permen Jelly Daun Kersen. Jurnal Agrotek Ummat, 7(2), 81. https://doi.org/10.31764/jau.v7i2.2795

Sumiasih, I. H., Octaviani, L., Lestari, D. I., & Yunita, E. R. (2016). Studi Perubahan Kualitas Pascapanen Buah Belimbing Dengan Beberapa Pengemasan dan Suhu Simpan. Jurnal Agroindustri, 20(2), 115–124.

Yantih, N., Aulena, D. N., Prasetyo, A., & Yamin, M. (2021). Peningkatan Daya Saing Minuman Belimbing Wuluh Produksi Santri Pondok Pesantren Minhajusshobirin Melalui Penerapan Sanitasi dan Higiene. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 552-556.

Yuliani, R., & Widyakanti, W. (2020). Pengabdian: Menciptakan Value Added (Nilai Tambah) Kripik Tempe Sagu Melalui Variasi Rasa Dan Inovasi Kemasan. Kuat: Keuangan Umum dan Akuntansi Terapan, 2(2), 71-76.

Downloads

Published

31.07.2024

How to Cite

Aprianti, K., Muniarty, P., Hidayati, M., Yusuf, M., Apriyanti, N., & Hasan, S. (2024). Optimalisasi Ekonomi Kreatif Dengan Memanfaatkan Belimbing Wuluh Sebagai Penguatan Program Wirausaha MBKM Pada Kelurahan Rabangodu Selatan Kota Bima. Marsipature Hutanabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(02), 76-81. https://jurnal.devitara.or.id/index.php/abdimas/article/view/35