Pemanfaatan Media Sosial sebagai Strategi Pengembangan Usaha Pabrik Tahu di Kelurahan Oimbo, Kota Bima

Authors

  • Ita Purnama STIE Bima Author
  • Khairunnisa Khairunnisa STIE Bima Author
  • Fayzha Oktavia STIE Bima Author

Keywords:

digital literacy, digital marketing, MSME empowerment, promotion strategy, social media

Abstract

. Sardin's tofu factory in Oimbo Village, Bima City, is a micro business that still relies on conventional marketing methods, so it has limited market reach. This study aims to analyze the potential of social media as a promotional strategy to expand the market and increase business competitiveness. The methods used included field observation, training on the use of WhatsApp, Facebook, and Instagram platforms, and qualitative evaluation before and after the intervention. The results showed an increase in digital exposure, with the addition of 85 new followers and an increase in customer interaction through direct messaging. Although it has not had a significant impact on sales, business owners are beginning to understand the importance of digital marketing. The main challenge lies in low digital literacy and technological limitations. In conclusion, continuous assistance and digital strategies that are tailored to the characteristics of business actors can be solutions for developing locally-based MSMEs.

References

Chandra, F. (2021). Social Media Marketing, Strategi Memaksimalkan Media Sosial. Diva Press.

Estiana, R., Karomah, N. G., & Setiady, T. (2022). Efektivitas Media Sosial Sebagai Media Promosi Pada UMKM. Deepublish.

Fatah, A. (2025). PERAN. 2(1), 106–114. https://doi.org/10.59971/jamapedik.v2i1.203

Sari, F. P., Liantifa, M., Yuliasih, M., Irawan, D. A., Budaya, I., Setiawan, Z., ... & Pabulo, A. M. A. (2023). Strategi Pengembangan & Pemasaran UMKM: Teori & Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Panjaitan, M. I., Rajagukguk, D. M., Manalu, M. R., & Sihombing, M. J. T. (2024). Digitalisasi UMKM: Membantu Usaha Kecil Menggunakan Teknologi (Studi Kasus: Desa Melati 2). Marsipature Hutanabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(02), 96-99. https://jurnal.devitara.or.id/index.php/abdimas/article/view/39

Hendrawan, J. S., & Sirine, H. (2017). ( Studi Kasus pada Mahasiswa FEB UKSW Konsentrasi Kewirausahaan ). 02(03), 291–314.

Ikhsani, A. A., & Saputra, D. I. S. (2023). Pemanfaatan media sosial sebagai sarana promosi pada bisnis Pempek Lestari. Diseminasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 17-26.

Prahendratno, A., Aulia, M. R., Erwin, E., Setiawan, Z., Rijal, S., Rosdaliva, M., ... & Rahmawati, E. (2023). STRATEGI BISNIS DIGITAL: Optimalisasi & Otomtisasi Sebuah Bisnis Menggunakaan Media Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Kurniawati, A. D., Paramadini, A. W., & Marsally, S. Van. (2024). PENINGKATAN PRODUKTIVITAS DAN MUTU PRODUK TAHU YANG BERKELANJUTAN PADA UMKM TAHU MELALUI INOVASI TEKNsOLOGI. 8(6), 5–12.

Putri, D. D., Wijaya, S. E., Sofiah, Aini, Q., & Ulum, B. (2024). Jurnal Manejemen, Akuntansi dan Pendidikan (JAMAPEDIK). Jurnal Manajemen, Akuntansi Dan Pendidikan (JAMAPEDIK), 1(2), 316–325. https://doi.org/10.59971/jamapedik.v2i1.95

Sanawiri, B., & Iqbal, M. (2018). Kewirausahaan. Universitas Brawijaya Press.

Laksono, R., & Gultom, J. R. (2022). Penggunaan Digital Marketing Dan Poin of Sales (Pos) System Sebagai Strategi Pengembangan Usaha Pada Umkm Warung Tegal Kharisma Bahari Di Jakarta. Mediastima, 28(1), 1-10.

Sukirman. (2017). Jiwa kewirausahaan dan nilai kewirausahaan meningkatkan kemandirian usaha melalui perilaku kewirausahaan. 20(1), 113–132.

Tahun, F., Fadillah, A., Pospos, F. W., & Saputra, R. (2025). Pemanfaatan Bunga Telang Menjadi Produk Olahan Sebagai Peluang Usaha Masyarakat Desa Gedubang Jawa. 1(1), 1–8.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Purnama, I. ., Khairunnisa, K., & Oktavia, F. (2025). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Strategi Pengembangan Usaha Pabrik Tahu di Kelurahan Oimbo, Kota Bima. Marsipature Hutanabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(02), 80-85. https://jurnal.devitara.or.id/index.php/abdimas/article/view/232