Pendampingan Penanganan Siswa Problematik Melalui Pendekatan BTQ Di MTs. Miftahul Ulum Tanjungarum
Keywords:
Problematic Students,, Qur'anic Reading and Writing Education,, MTs. Miftahul Ulum TanjungarumAbstract
This study aims to explore the implementation of mentoring in addressing problematic students at MTs Miftahul Ulum Tanjungarum through the Qur'anic reading and writing approach. This approach is expected to help students facing behavioral, social, and academic issues find solutions through the moral values contained in the Qur'an. The research employs a descriptive qualitative method with data collection through interviews, observations, and documentation. The findings indicate that the mentoring program through Qur'anic reading and writing has a positive impact on improving students' behavior, social skills, and academic performance. The mentoring process involves teaching values such as honesty, discipline, and patience, which can be applied in everyday life. This study is expected to contribute to the development of student mentoring strategies in Islamic education-based schools
References
Abdullah, A. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Islam.
Hassan, N., & Nur, S. (2017). Implementasi Nilai Kejujuran dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Moral.
Ismail, M., et al. (2019). Nilai-nilai Qur'ani dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam.
Jamil, F. (2021). Strategi Pembelajaran Islami. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu.
Nasir, Z. (2020). Pendidikan Akhlak Mulia dalam Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Islam.
Rahman, A., & Fitriani, L. (2018). Pendekatan Qur'ani dalam Penanganan Siswa. Jurnal Pendidikan.
Yusuf, M. (2021). Kisah dan Pendidikan dalam Islam. Jurnal Islam dan Pendidikan.
Ismail, M., et al. (2019). Nilai-nilai Qur'ani dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam.
Nasir, Z. (2020). Pendidikan Akhlak Mulia dalam Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Islam.
Jamil, M. (2021). Penerapan Nilai Kejujuran dan Disiplin dalam Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Pendidikan.
Rahman, F., & Fitriani, S. (2018). Pendekatan Pembelajaran Berbasis Moral dalam Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Lembaga Pendidikan Anak.
Salim, A., Sulaiman, R., & Yasin, H. (2020). Metode Pembelajaran Interaktif: Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa. Surabaya: Pustaka Ilmu.
Yusuf, A. (2021). Penggunaan Kisah dalam Pembelajaran: Pendekatan yang Efektif untuk Anak. Malang: Pustaka Pendidikan.