Application for Promotion of Micro, Small and Medium Enterprise Activities in Increasing Student Business Creativity Using Digital Technology
Keywords:
Promotional Applications, Digital Technology, MSMEs, Student, Digital MarketingAbstract
This research aims to develop a digital technology-based promotion application aimed at improving students' ability to promote MSME products. This application is expected to provide innovative solutions in increasing the visibility and sales of MSMEs managed by students, by providing features that support promotional activities effectively. The data collection method is carried out through field research, interviews, and direct observation. The results of the study show that this application has great potential in supporting promotional efforts and improving students' digital skills, which in turn can have a positive impact on the local and national economy.
References
Alia Akhmad, K., Maulidavito, T., & Prakoso, Y. T. (2022). Penerapan Aplikasi Teknologi Informasi pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (BISMAK), 2(2), 33–36. https://doi.org/10.47701/bismak.v2i2.2150
Arrizal, N. Z., & Sofyantoro, S. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Kreatif dan UMKM di Masa Pandemi Melalui Digitalisasi. Birokrasi Pancasila: Jurnal Pemerintahan, Pembangunan Dan Inovasi Daerah, 2(1), 39–48. https://jurnal.madiunkab.go.id/index.php/BP/article/view/36/35
Firdausya, L. Z., & Ompusunggu, D. P. (2023). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Era Digital Abad 21. Tali Jagad Journal, 1(1), 16–20.
Irawan, E. P., Saifulloh, M., & Lumban Toruan, R. R. M. (2024). Pelatihan Branding Produk bagi Siswa SMK Calon Pelaku UMKM di Kota Tangerang. ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(1), 83–94. https://doi.org/10.32509/abdimoestopo.v7i1.3674
Padilah, A. R., Khofifah, A. N., Izzulhaq, E. N., Natasya, S., Nisa, S. N., & Khumaeroh, M. S. (2021). Strategi Pengembangan UMKM Melalui Digitalisasi Promosi Produk di Desa Melati Wangi RW 08 Kecamatan Cilengkrang Kabupaten Bandung. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, I(XLI), 92–103. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/710
Parinduri, R. Y. (2023). Sosialisasi Strategi Digital marketing Untuk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Journal Liaison Academia and Society, 3(1), 24–30. https://doi.org/10.58939/j-las.v3i1.556
Ramadani, R., Rohmawati, N., Kurniawan, T., & Nazila, H. (2023). Perencanaan Sistem Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Berbasis WEB di Desa Danau Lamo. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(2), 253–258.
Yuniarthe, Y., Brojonoto, D., Putra, A. S., & Sukri, H. (2022). Pengenalan Peluang Usaha Umkm Pada Kaum Milenial Pada Siswa Sekolah Global Surya. Jurnal Pengabdian UMKM, 1(1), 22–25. https://doi.org/10.36448/jpu.v1i1.7
Zakaria Priyo Utomo, Muhammad Zam Zam, Gusti Abimanyu, Kevin Agatha S, Yosef Baptista De Morin Dasman, Muhammad Ryan Fauzan Rahawarin, & Generosa Lukhayu Pritalia. (2023). Pemanfaatan Teknologi Digital untuk Meningkatkan Pemasaran UMKM Pada Kedai Joglo Bolo Seno. GIAT : Teknologi Untuk Masyarakat, 2(1), 47–56. https://doi.org/10.24002/giat.v2i1.7187
Alia Akhmad, K., Maulidavito, T., & Prakoso, Y. T. (2022). Penerapan Aplikasi Teknologi Informasi pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (BISMAK), 2(2), 33–36. https://doi.org/10.47701/bismak.v2i2.2150
Arrizal, N. Z., & Sofyantoro, S. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Kreatif dan UMKM di Masa Pandemi Melalui Digitalisasi. Birokrasi Pancasila: Jurnal Pemerintahan, Pembangunan Dan Inovasi Daerah, 2(1), 39–48. https://jurnal.madiunkab.go.id/index.php/BP/article/view/36/35
Firdausya, L. Z., & Ompusunggu, D. P. (2023). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Era Digital Abad 21. Tali Jagad Journal, 1(1), 16–20.
Irawan, E. P., Saifulloh, M., & Lumban Toruan, R. R. M. (2024). Pelatihan Branding Produk bagi Siswa SMK Calon Pelaku UMKM di Kota Tangerang. ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(1), 83–94. https://doi.org/10.32509/abdimoestopo.v7i1.3674
Padilah, A. R., Khofifah, A. N., Izzulhaq, E. N., Natasya, S., Nisa, S. N., & Khumaeroh, M. S. (2021). Strategi Pengembangan UMKM Melalui Digitalisasi Promosi Produk di Desa Melati Wangi RW 08 Kecamatan Cilengkrang Kabupaten Bandung. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, I(XLI), 92–103. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/710
Parinduri, R. Y. (2023). Sosialisasi Strategi Digital marketing Untuk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Journal Liaison Academia and Society, 3(1), 24–30. https://doi.org/10.58939/j-las.v3i1.556
Ramadani, R., Rohmawati, N., Kurniawan, T., & Nazila, H. (2023). Perencanaan Sistem Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Berbasis WEB di Desa Danau Lamo. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(2), 253–258.
Yuniarthe, Y., Brojonoto, D., Putra, A. S., & Sukri, H. (2022). Pengenalan Peluang Usaha Umkm Pada Kaum Milenial Pada Siswa Sekolah Global Surya. Jurnal Pengabdian UMKM, 1(1), 22–25. https://doi.org/10.36448/jpu.v1i1.7
Zakaria Priyo Utomo, Muhammad Zam Zam, Gusti Abimanyu, Kevin Agatha S, Yosef Baptista De Morin Dasman, Muhammad Ryan Fauzan Rahawarin, & Generosa Lukhayu Pritalia. (2023). Pemanfaatan Teknologi Digital untuk Meningkatkan Pemasaran UMKM Pada Kedai Joglo Bolo Seno. GIAT : Teknologi Untuk Masyarakat, 2(1), 47–56. https://doi.org/10.24002/giat.v2i1.7187





